Discrete Wiskunde 2 (WB011D)
Voorjaarssemester 2009
Periode |
20-04-2009 t/m 10-07-2009
college in weken 17, 19-26
|
Collegetijden |
Hoorcollege: |
Maandag, 10:30 - 12:30 |
HG01.028 |
Werkcollege: |
Vrijdag, 13:30 - 15:30 |
HG01.057, studentassistent Ruud van der Weide
HG03.084, studentassistent Sep Thijssen
|
Tentamen: |
Maandag 6 juli 2009,
14.00 - 17.00, HG00.062 |
Hertentamen: |
Donderdag 20 augustus 2009,
9.00 - 12.00, HG01.028 |
Onderwerpen van Discrete Wiskunde 2
- q-binomiaalcoefficienten
- eindige meetkunde
- t-designs
- partieel geordende verzamelingen, tralies
Literatuur
Het college volgt het boek Combinatorics: Topics, Techniques, Algorithms
van Peter J. Cameron, Cambridge University Press
ISBN 978-0-521-45761-3 (1994).
Op de webpagina van de auteur is er een lijst met
misprints
in het boek. Deze lijkt echter betrekking op een andere uitgave van het boek
te hebben.
Een aanvulling hierop is de volgende lijst:
- p.27: het derde element in de vierde rij van de driehoek van Pascal
moet "3" zijn i.p.v. "1".
- p.36, line 7: "for any x,y in R" moet luiden "for any x,y in X".
- p.55, l.-13 (regel 13 van beneden): "and it vanishes for n > r" heeft nog
steeds betrekking op het feit dat r een positief geheel getal is.
- p.58, l.15: "f(1) = 1 = d(1)" moet luiden "f(1) = 0 = d(1)"
- sectie 4.5: De definitie van Catalan getallen wijkt af van de
gebruikelijke definitie: Het n-de Catalan getal Cn is het aantal
mogelijkheden om bij een som van n+1 getallen haakjes te plaatsen.
Het getal Cn bij Cameron heet dus in de rest van de literatuur
Cn-1.
- p.70, opgave 13: l.-6: "1 < k < n" moet luiden "1 ≤ k < n"
l.-3: in de machtreeksen F(t) en G(t) ontbreekt de tn
- p.82, proposition 5.3.5: Als de index j van 0 i.p.v. 1 loopt, geldt de
formule ook voor n = 0 (met de conventie dat S(0,0) = 1).
- p.82, l.-5: "s(n,k)" moet "S(n,k)" luiden.
- p.85, opgave 6: Als de index k van 0 i.p.v. 1 loopt, geldt de formule
ook voor n = 0 (merk op dat bn = 1).
- p.169, l.13: "or 2m - n - 1" moet "or 2m = n - 1" luiden.
- p.186, opgave 13: in STEP 2 moet de verwijzing naar Section 11.12 luiden
(niet 11.11).
- p.188, l.21: "require that y \leq x for all x" moet "require that
y \leq x for all y" luiden.
- p.202, l.-12 (Remark 2): de verwijzing is naar statement (12.7.3) en niet
(12.6.3)
- p.207, opgave 4: bedoeld is 12.6.1(b) en niet 12.5.1(b)
(12.6.3)
- p.252, l.20: in de formule voor Z(Sn) moet er tussen de
haakjes "1" i.p.v. "n!" in de teller staan, want de hele som wordt door n!
gedeeld.
- p.253, l.2: de laatste term "6s2s4" moet
"6s2s4" luiden.
- p.264, l.1: de verwijzing is naar (16.3.2) en niet (16.2.2)
- p.269, opgave 1: l.-10: "v+1 divides b(k+1)" moet luiden
"k+1 divides b(v+1)"
- p.314, l.-15: in "... maximal element of R" moet de 'R' kalligrafisch zijn
- p.322, l.-2: de som moet luiden "z = \sum_{u \in U} 2^u"
- Behandelde stof week 1:
- Behandelde stof week 2:
- combinatorische meetkunde
- projectieve meetkunde, projectieve vlakken (9.3, 9.5)
- affiene meetkunde, affiene vlakken (9.5, 9.6)
- Behandelde stof week 3:
- homogene coordinaten, Stelling van Desargues (9.7, 9.5.3)
- t-designs (16.1, 16.4)
- Behandelde stof week 4:
- blok designs (2-designs), ongelijkheid van Fisher (16.3)
- Steiner systemen, i.h.b. Steiner tripel systemen (STS) (8.1, 8.2)
- Netto systemen (8.5)
- Behandelde stof week 5:
- partiele ordeningen, posets (12.1, 12.2)
- ketens, antiketens (12.5), huwelijksstelling van Hall (6.2.1)
- directe producten, dimensie (12.6)
- Behandelde stof week 6:
- incidentie algebra, Möbius functie, Möbius inversie (12.7)
- tralies, distributieve tralies (12.1, 12.3)
- stelling van Weisner
- Behandelde stof week 7:
- semimodulaire tralies, Möbius functie voor explicite voorbeelden (12.7)
- de oneindige random graaf (19.7)
Werkcollege
Bij elke les hoort een aantal huiswerkopgaven en soms een programmeeropdracht.
Huiswerkopgaven week 1
(pdf,
ps)
Huiswerkopgaven week 2
(pdf,
ps)
Huiswerkopgaven week 3
(pdf,
ps)
Huiswerkopgaven week 4
(pdf,
ps)
Huiswerkopgaven week 5
(pdf,
ps)
Huiswerkopgaven week 6
(pdf,
ps)
Het is heel erg aanbevolen, aandacht aan de sommetjes te besteden,
want dit is de beste manier om de stof te herhalen
en vertrouwd met de methodes te worden.
Om het gebruik van Magma te vergemakkelijken zullen hier kleine
voorbeeldbestanden beschikbaar gesteld worden.
Verder staat hier een zeer nuttige
inleiding
in het gebruik van Magma (door W. Bosma).
Tentaminering
Het eindcijfer is een lineaire combinatie van het huiswerk cijfer en een
schriftelijke toets.
Deze pagina met informatie over de cursus:
http://www.math.ru.nl/~souvi/dw2_09/dw2.html