Discrete Wiskunde 1 (WB010B)
Voorjaarssemester 2009
Periode |
02-02-2009 t/m 17-04-2009
hoorcollege in weken 6-8, 10-14
|
Collegetijden |
Hoorcollege: |
Maandag, 10:30 - 12:30 |
HG01.028 |
Werkcollege: |
Vrijdag, 13:30 - 15:30 |
HG01.057, studentassistent Ruud van der Weide
HG03.084, studentassistent Noud Aldenhoven
|
Tentamen: |
Woensdag 8 april 2009,
14.00 - 17.00, HG00.304 |
Hertentamen: |
Dinsdag 18 augustus 2009,
14.00 - 17.00, HG01.028 |
Nieuw:
De resultaten
van het tentamen op 8 april 2009 zijn hier te vinden.
Onderwerpen van Discrete Wiskunde 1
- tellen
- deelverzamelingen, partities, permutaties
- recurrentie, voortbrengende functies
- inclusie/exclusie
- grafen
- enumeratie onder groeps actie
Literatuur
Het college volgt het boek Combinatorics: Topics, Techniques, Algorithms
van Peter J. Cameron, Cambridge University Press
ISBN 978-0-521-45761-3 (1994).
Op de webpagina van de auteur is er een lijst met
misprints
in het boek. Deze lijkt echter betrekking op een andere uitgave van het boek
te hebben.
Een aanvulling hierop is de volgende lijst:
- p.27: het derde element in de vierde rij van de driehoek van Pascal
moet "3" zijn i.p.v. "1".
- p.36, line 7: "for any x,y in R" moet luiden "for any x,y in X".
- p.55, l.-13 (regel 13 van beneden): "and it vanishes for n > r" heeft nog
steeds betrekking op het feit dat r een positief geheel getal is.
- p.58, l.15: "f(1) = 1 = d(1)" moet luiden "f(1) = 0 = d(1)"
- sectie 4.5: De definitie van Catalan getallen wijkt af van de
gebruikelijke definitie: Het n-de Catalan getal Cn is het aantal
mogelijkheden om bij een som van n+1 getallen haakjes te plaatsen.
Het getal Cn bij Cameron heet dus in de rest van de literatuur
Cn-1.
- p.70, opgave 13: l.-6: "1 < k < n" moet luiden "1 ≤ k < n"
l.-3: in de machtreeksen F(t) en G(t) ontbreekt de tn
- p.82, proposition 5.3.5: Als de index j van 0 i.p.v. 1 loopt, geldt de
formule ook voor n = 0 (met de conventie dat S(0,0) = 1).
- p.82, l.-5: "s(n,k)" moet "S(n,k)" luiden.
- p.85, opgave 6: Als de index k van 0 i.p.v. 1 loopt, geldt de formule
ook voor n = 0 (merk op dat bn = 1).
- p.169, l.13: "or 2m - n - 1" moet "or 2m = n - 1" luiden.
- p.186, opgave 13: in STEP 2 moet de verwijzing naar Section 11.12 luiden
(niet 11.11).
- p.252, l.20: in de formule voor Z(Sn) moet er tussen de
haakjes "1" i.p.v. "n!" in de teller staan, want de hele som wordt door n!
gedeeld.
- p.253, l.2: de laatste term "6s2s4" moet
"6s2s4" luiden.
- Behandelde stof week 1:
- inductie (2.2)
- dubbel tellen (2.5)
- deelverzamelingen en binomiaalcoefficienten (3.1 t/m 3.3)
- Behandelde stof week 2:
- binomiaalcoefficienten mod p (3.4)
- kiezen van k elementen uit n (3.7)
- permutaties (3.5)
- equivalentierelaties en partities (3.8)
- Bell getallen (3.11)
- lees zelf 3.12 over het voortbrengen van combinatorische objecten
- Behandelde stof week 3:
- recursie en voortbrengende functies (4.1 t/m 4.3)
- Catalan getallen (4.5, let op de definitie!)
- Behandelde stof week 4:
- Exponentiele voortbrengende functies (4.5)
- Principe van inclusie/exclusie (5.1)
- Stirling getallen (5.3, 5.4)
- Behandelde stof week 5:
- definities grafen (11.1)
- Eulersche en Hamiltonsche grafen (11.4, 11.5)
- Behandelde stof week 6:
- bomen en bossen (11.2)
- minimale opspannende bomen (11.3)
- Travelling salesman (11.7)
- Behandelde stof week 7:
- Lemma van Burnside (15.1, 15.2)
- Polya's theorie van aftellen, cykel index (15.3, 15.4)
- Hoofdstelling van de Polya theorie:
Zij G een groep die op een verzameling X met n objecten
werkt en zij
Z(G; x1, x2, ..., xn) de cykel index
voor deze werking van G.
Zij A = (a1, a2, ..., am) een stelsel
van kleuren/labels.
Dan is de coefficient van Π aidi in
Z(G; Σa ∈ A a, Σa ∈ A
a2, ..., Σa ∈ A an)
(d.w.z. xi is vervangen door Σa ∈ A ai)
gelijk aan het aantal banen van
G op de kleuringen van X, waarin di objecten de
kleur ai hebben.
- Behandelde stof week 8:
- Polya theorie (vervolg, 15.3, 15.4)
Werkcollege
Bij elke les hoort een aantal huiswerkopgaven en soms een programmeeropdracht.
Huiswerkopgaven week 1
(pdf,
ps)
Huiswerkopgaven week 2
(pdf,
ps)
Magma voorbeelden week 2:
magma2.m
Huiswerkopgaven week 3
(pdf,
ps)
Huiswerkopgaven week 4
(pdf,
ps)
Huiswerkopgaven week 5
(pdf,
ps)
Huiswerkopgaven week 6
(pdf,
ps)
Merk op: Voor opgaven 4 en 5 van week 6 heb je twee weken de tijd.
Hier is een Magma-bestand met de
afstanden
tussen 25 Nederlandse steden voor opgave 5.
Magma voorbeelden week 6:
magma6.m
Huiswerkopgaven week 7
(pdf,
ps)
Het is heel erg aanbevolen, aandacht aan de sommetjes te besteden,
want dit is de beste manier om de stof te herhalen
en vertrouwd met de methodes te worden.
Om het gebruik van Magma te vergemakkelijken zullen hier kleine
voorbeeldbestanden beschikbaar gesteld worden.
Magma voorbeelden week 2:
magma2.m
faculteit, binomiaalcoefficienten, deelverzamelingen, partities
(i.h.b. algoritmen 3.12.2, 3.12.3, 3.13.2 in Cameron).
Magma voorbeelden week 6:
magma6.m
samenhangscomponenten van een graaf, gretig algoritme, Travelling salesman input
Verder staat hier een zeer nuttige
inleiding
in het gebruik van Magma (door W. Bosma).
Tentaminering
Voor het eindcijfer tellen het huiswerk en een schriftelijke toets telkens
de helft.
De resultaten
van het tentamen
(pdf,
ps).
op 8 april 2009 zijn hier te vinden.
Deze pagina met informatie over de cursus:
http://www.math.ru.nl/~souvi/dw1_09/dw1.html